I Københavns Kommune har vi særlig fokus på energirigtig drift. For at undgå overforbrug handler det om at udnytte energien optimalt. Det er vigtigt, fordi det kan betyde store energibesparelser og være med til at sikre bedre bygningsdrift og indeklima.
Energirigtig drift medvirker også til at sænke kommunens CO2-udslip og er derfor et centralt led i kommunens indsats for at nå målene i Københavns Kommunes klimaplan, KBH 2025.
Følg dit forbrug
Hvis der er:
- Ventilationsanlæg, som ikke fungerer
- Vandlækage
- Fjernvarmeanlægget bruger meget energi
- Anlæg, der ikke kører optimalt eller har dårlig afkøling
Fejl vil i mange tilfælde kunne opdages på energiforbruget, som kan aflæses i Agenda2100, se nedenfor.
EnergyKey/ForsynOmeter
I samarbejde med HOFOR anvender vi energiregistreringssystemet, EnergyKey/ForsynOmeter.
I dag er alle varme- og vandhovedmålere og størstedelen af hovedmålere for el i kommunale ejendomme i København fjernaflæst.
Guide til energirigtig drift
I energiguiden Energirigtig drift kan du få råd og vejledning til energirigtig drift, hvad enten du har stor erfaring eller først for nylig er gået i gang med energirigtig drift. Brug guiden til både løsning af konkrete problemer og til nye tiltag.
Som energirådgivere vil vi især pege på afsnittet om indeklimamålsætning, som giver dig og din arbejdsplads et godt afsæt for at styre driften og skabe et godt indeklima i mere end en forstand.
Du kan desuden se kursuspjesen for tidligere afholdte efteruddannelse for teknisk servicepersonale (efteråret 2016):
Kursuspjece Energirigtig drift
Uddrag fra energiguiden Energirigtig drift:
2.1 Indeklimamålsætning
Hvorfor?
- Det er vigtigt, at der findes en målsætning for indeklimaet. Det er denne målsætning, driften skal styre efter.
- Når målsætningen mangler, kører anlæggene mere eller mindre vilkårligt. Det kan give et alt for stort energiforbrug, og utilfredshed med indeklimaet blandt brugerne.
- Målsætningen skal fastlægges af ledelsen. Når indeklimamålsætningen er klar, kan ændringerne i driften begynde. Målet er i sidste ende energirigtig drift.
2.2 Indeklima handler om mennesker
Dem, som bruger bygningen
Brugeroplevelse er normalt et godt barometer for, om indeklimaet er godt eller dårligt.
Gennem antallet af klager fra brugerne kan man få en fornemmelse af, hvor mange der er tilfredse med
at være i lokalerne, og hvor eventuelle problemer er.
Vær opmærksom på:
- Træk er det, som hurtigst påvirker kroppen
- Ubehagelige temperaturer er det hyppigste indeklimaproblem på arbejdspladser
- Luftkvaliteten får ofte skylden, når folk af andre årsager føler ubehag
- Forkert beklædning kan give ubehag
2.3. Indeklimamålsætning er afgørende
Hvis der ikke er en målsætning, løses problemerne ikke. Erfaringerne viser, at en indeklimamålsætning kan sikre:
- At flest er tilfredse
- At antallet af problemer falder
- At det går hurtigt med at løse problemerne
- At der handles, når der klages.
Tip
- Morgentemperaturen er 18 °C, hvor børn leger (SFO, børnehaver og vuggestuer).
- Morgentemperaturen er 20 °C i kontor-, møde- og undervisningslokaler.
2.4 Beklædning og clo-værdi
Vi styrer vores anlæg efter, at brugerne i fyringssæsonen har beklædning, som svarer til en clo-værdi på 1 (clo er en enhed som beskriver, hvor godt tøjet isolerer):
- Undertøj med korte ærmer og ben, skjorte, bukser, bluse, sokker og sko. Det er hensigtsmæssigt, at blusen kan tages af de dage, hvor temperaturen stiger.
Vi styrer vores anlæg efter, at brugerne om sommeren har følgende beklædning, som svarer til en clo-værdi på 0,5:
- Underbukser, skjorte med korte ærmer, lette bukser, tynde strømper og sko.
Tip
Hvis en bruger klæder sig meget anderledes og derfor synes, at temperaturen er generende, kan man høfligt opfordre vedkommende til at klæde sig, så det passer til den korrekte temperatur.